Cunoașteți fenomenul de „transpirație a cărnii” și sunteți afectat de el?

Dacă ați mâncat vreodată o masă bogată în proteine, cum ar fi carnea, ouăle sau peștele, și ați observat că vă era foarte cald sau chiar transpirați, nu este doar o senzație. Acest fenomen a fost chiar poreclit „transpirația cărnii”.

Ce sunt transpirațiile de carne?

În comparație cu carbohidrații și grăsimile, proteinele sunt macronutrienții pe care organismul trebuie să îi digere cu cea mai multă energie. Procesul de descompunere a alimentelor, în special a surselor dense de proteine, generează căldură, cunoscută sub numele de termogeneză. În plus, mesele bogate în proteine tind să fie mai sățioase decât mesele bogate în carbohidrați sau grăsimi. Deși, în multe cazuri, adăugarea de proteine în alimentația dumneavoastră poate ajuta la pierderea în greutate sau la gestionarea greutății, această strategie nu funcționează dacă mâncați prea mult în general.

Sunt reale transpirațiile din carne?

Da, transpirația de carne poate fi o reacție fizică reală la consumul unei cantități mari de proteine într-un interval scurt de timp sau chiar pe parcursul unei zile. Transpirațiile de carne sunt deosebit de susceptibile de a apărea dacă mâncați o masă mare, bogată în proteine, seara, cu puțin timp înainte de a merge la culcare, ceea ce înseamnă că organismul dvs. va lucra din greu toată noaptea pentru a metaboliza ultima masă.

Un alt mod de a descrie transpirația din carne este „mahmureala din carne”. Simptomele pot include transpirație excesivă, stomac deranjat, oboseală, probleme de somn și stomac umflat.

Așa cum am menționat deja, senzația de căldură, disconfort și transpirație după o masă bogată în proteine se datorează efectului termogenic al proteinelor. Atunci când mâncați proteine, care sunt descompuse în aminoacizi, multe căi metabolice sunt activate și consumă multă energie, ceea ce duce la o creștere a temperaturii corpului.

Este mai probabil să suferiți de transpirații de carne dacă mâncați multă carne/proteine într-o zi, precum și alte alimente care încălzesc, cum ar fi condimentele și alcoolul. Alimentele bogate în proteine, condimentele și alte alimente picante, cum ar fi ardeii, și alcoolul, toate acestea vă pot face să vă simțiți mai cald decât de obicei. Studiile sugerează că oxidarea proteinelor crește termogeneza și căldura corporală, mai ales atunci când consumați 30 de grame sau mai mult de proteine la un moment dat.

Consumul de carne procesată poate juca, de asemenea, un rol în înrăutățirea simptomelor digestive care pot însoți transpirațiile din carne, dacă sunteți sensibil la nitrați, sodiu și conservanți adăugați. Dacă transpirațiile dvs. sunt însoțite de dureri de stomac, balonare și alte simptome neplăcute, încercați să evitați pe viitor carnea procesată, cum ar fi mezelurile, mai ales că acestea sunt în general nesănătoase.

Cum să le prevenim/tratăm

1. Încercați să nu mâncați prea mult, mai ales când se apropie ora de culcare

Mesele copioase de orice fel, mai ales dacă conțin multe proteine, pot crește căldura corporală și transpirația. Limitați porțiile de carne și pește la 80-200 de grame pe masă, cam cât palma mâinii. Acest lucru asigură o cantitate bună de proteine, în jur de 24-30 de grame, ceea ce reprezintă tot ce aveți nevoie într-o singură ședință (ideal ar fi să alegeți surse de proteine de înaltă calitate, cum ar fi carnea de vită hrănită cu iarbă, carnea de pasăre crescută la pășune și peștele sălbatic). Dacă sunteți tentat să mâncați mult mai mult decât atât, creșteți aportul de alte grupe de alimente pentru a face mesele mai echilibrate, în special legume și alte alimente bogate în fibre. De asemenea, încercați să spațiați mesele mari cu cel puțin trei ore pentru a oferi o pauză sistemului digestiv.

2. Evitați excesul de alcool

Combinarea unei mese grele cu alcool este o rețetă pentru dezastru digestiv. Alcoolul provoacă adesea indigestie, somn slab și creșterea căldurii corporale. În mod ideal, limitați-vă la una sau două băuturi alcoolice pe zi, sau chiar mai puține. Dacă trebuie să beți mai multe, spațiați-le cât mai mult posibil și beți apă între ele.

3. Nu exagerați cu condimentele

Sosul de grătar, sosul de ardei iute, piperul cayenne și alte alimente picante pot agrava transpirația. Aceste ingrediente nu sunt neapărat rele. De fapt, ele pot arde grăsimile, dar aveți grijă cât de mult mâncați dacă ați luat deja o masă grea sau dacă sunteți predispus la probleme gastrointestinale, cum ar fi refluxul acid sau arsurile la stomac.

4. Beți multă apă

Apa îmbunătățește digestia și detoxifierea, promovând în același timp un metabolism sănătos. Ultimul lucru pe care doriți să îl faceți este să adăugați o insultă la prejudiciu prin faptul că sunteți prea plin și deshidratat, așa că beți lichide pe tot parcursul zilei.

5. Plimbați-vă și mișcați-vă după exerciții fizice

S-ar putea să vă simțiți letargic după o masă grea și să vă doriți să vă prăbușiți pe canapea. Nu vă forțați prea tare dacă vă simțiți sătul și indispus, dar încercați să nu rămâneți nici sedentar.

6. Luați în considerare postul intermitent după o masă grea

Dacă transpiri rece după ce te-ai îndopat cu proteine, sunt șanse să fii suficient de plin pentru a sări peste următoarea masă sau gustare. Încercați să oferiți organismului dvs. o pauză prin post timp de 12 până la 16 ore sau mai mult, inclusiv peste noapte. Puteți alege să nu luați o gustare sau un desert seara târziu, sau chiar să nu luați micul dejun a doua zi, pentru a vă da o șansă de a vă reveni.

Dacă ați mâncat vreodată o mulțime de proteine și v-ați simțit fierbinte și transpirat după aceea, ați experimentat ceea ce unii au numit „transpirația cărnii”. Această reacție se datorează unei creșteri a termogenezei, adică a producerii de căldură de către organism în timpul digestiei alimentelor, în special a proteinelor.

Proteinele sunt macronutrienții cei mai greu de descompus de către organism. Prin urmare, ele cresc temperatura corpului mai mult decât grăsimile sau carbohidrații, ceea ce provoacă transpirație dacă mâncați multe deodată. Este mai probabil să aveți transpirații de carne dacă mâncați multă carne, pește, fructe de mare sau ouă într-un interval scurt de timp, mai ales dacă mâncați și alimente picante sau alcool.

Pentru a remedia acest lucru, încercați să nu mâncați prea mult, încetiniți și faceți pauze, beți multă apă, adăugați fibre la mese și mișcați-vă după aceea pentru a îmbunătăți digestia.

Articol util? Dă-l mai departe!

Lasă un comentariu