Ți-e frică de ziua de luni? Acestea sunt simptomele deuterofobiei

Zilele de luni nu sunt foarte populare pentru o persoană obișnuită. „Blue Monday” este cunoscută ca fiind cea mai tristă zi din an (sărbătorită în a treia zi de luni din ianuarie), dar studiile arată că 72% dintre oameni se simt mai slabi și cu moralul mai scăzut în această zi a săptămânii, care este și cea în care se manifestă cel mai mare absenteism de la serviciu și în care au loc circa 35% dintre urgențele medicale.

Cu toate acestea, uneori, anxietatea pe care o inspiră ziua de luni se poate transforma într-o respingere extremă și devine o teamă patologică ce poate necesita chiar un tratament clinic. Acest lucru este cunoscut sub numele de deuterofobie („deustera” înseamnă „luni” în greacă).

Această fobie începe să se manifeste de obicei duminica și include simptome precum tahicardie, anxietate pronunțată sau transpirație abundentă.

Ce cauzează deuterofobia? Această problemă tinde să apară la persoanele care sunt sub presiune și sunt supuse unor cerințe mari din cauza pozițiilor de responsabilitate pe care le au la locul de muncă. În același timp, sunt afectați și angajații nemotivați sau cei care au condiții de muncă nefavorabile.

Care sunt principalele simptome ale acestei fobii? Specialiștii semnalează printre cele mai frecvente:

  • Coșmaruri recurente în nopțile de duminică spre luni sau dificultatea de a adormi duminică seara.
  • Dificultăți la trezire luni dimineața.
  • Transpirație în timpul nopții.
  • Anxietate în timpul zilei de duminică, stare care se intensifică în momentele dinaintea culcării și luni dimineața.
  • Tahicardie, în cele mai grave cazuri.
  • Senzație de durere sau gol în stomac.

Dacă nu se iau măsuri și se cronicizează în timp, stresul obișnuit va fi însoțit de insomnie, oboseală cronică, accese de furie, agresivitate și simptome de boli psihosomatice.

Ce recomandă specialiștii pentru a atenua această frică de luni sau pentru a evita deuterofobia?

  • În fața disconfortului pe care îl puteți simți în fața unei ședințe de a doua zi sau a faptului că trebuie să faceți față unui volum mare de muncă, este recomandat să nu fugiți de ceea ce simțiți și să vă lăsați emoțiile să se desfășoare, pentru ca tensiunea să nu se acumuleze și să crească.
  • Pregătiți-va pentru ziua de luni într-un mod pozitiv, planificând o activitate plăcută la locul de muncă: de exemplu, o masă cu colegii pe care îi apreciați cel mai mult.
  • Planificați și o activitate plăcută după serviciu pentru a vă motiva să faceți față zilei de luni: întâlniri cu prietenii după serviciu, mers la sală…
  • Sprijiniți-vă pe familie și prieteni. Discutarea situației cu cei apropiați este un instrument excelent pentru a elibera tensiunea, a împărtăși problema și a obține ajutor.
  • Nu neglijați somnul. Dacă suferim de această anxietate în legătură cu sosirea zilei de luni, aproape sigur vom amâna procesul de a merge la culcare în noaptea precedentă.
  • Dacă anxietatea continuă și simptomele persistă sau se agravează, cereți ajutorul unui profesionist.
Articol util? Dă-l mai departe!

Lasă un comentariu